null
Dr inż. Agnieszka Twardowska- laureatka VIII edycji programu POMOST Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Kieruje projektem badawczym nt. „Mono- and multilayered, multiphase coatings based on TiB2 for wear-resistant applications.” Celem badawczym tego projektu jest analiza powiązań pomiędzy parametrami obróbki cieplnej prowadzonej po procesie nakładania nanostrukturalnych powłok ceramicznych z udziałem dwuborku tytanu na ich mikrostrukturę, skład fazowy oraz powiązane z nimi właściwości mechaniczne i tribologiczno-zużyciowe. Przeprowadzone prace badawcze pozwolą na kontrolowanie zmian mikrostruktury powłok (na poziomie nanometrycznym) oraz przemian fazowych, jakie zostaną aktywowane termicznie, co ma kluczowe znaczenie dla uzyskania możliwie najkorzystniejszego zespołu właściwości systemu powłoka- podłoże. Powłoki Ti-B/Ti-Si-C nakładane będą na podłoża stalowe z fazy gazowej metodami fizycznymi, jako jedno- i wielowarstwowe. W tym celu zostaną wykorzystane dwie metody otrzymywania powłok: metoda ablacji laserowej PLD, w której wykorzystywana jest wiązka laserowa o działaniu impulsowym oraz metoda DB IBAD – wykorzystująca dwie wiązki wysokoenergetycznych jonów argonu.

Dr inż. Agnieszka Twardowska jest absolwentką Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończyła stacjonarne studia dzienne, a następnie studia doktoranckie, uzyskując tytuł naukowy i stopień doktora nauk technicznych w dziedzinie Inżynieria Materiałowa w specjalności Inżynieria Powierzchni. Jest autorką i współautorką ponad 40 publikacji w języku polskim i angielskim z zakresu inżynierii materiałowej, głównie w obszarze inżynierii powierzchni. Jest stypendystką programów TEMPUS oraz ERASMUS. Od 2000 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym, zatrudnionym na stanowisku adiunkta w Instytucie Techniki Wydziału Matematyczno-Fizyczno-Technicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.


Co jest najtrudniejsze w pogodzeniu roli naukowca z rolą mamy?

Uważam, że największa trudność wynika z ograniczonej dyspozycyjności. Znalezieniu złotego środka przy organizacji swojego czasu, aby było w nim miejsce zarówno na rozwój naukowy jak i dla rodziny. Dzieci potrzebują nas wtedy, kiedy są najmniejsze, gdy są od nas całkowicie zależne. Świadomość tej zależności sprawia, że w przypadku problemów zdrowotnych dziecka, jego potrzeby stają się dla nas priorytetem. Takie sytuacje dość często się zdarzają i bezwzględnie weryfikują nasze możliwości i plany zawodowe,. Niestety rodzice często postawieni wobec najtrudniejszego wyboru: dziecko czy praca.

Co umożliwi Paniom realizacja projektu w ramach programu POMOST?

Program POMOST umożliwi mi przeprowadzenie ważnych ze względów poznawczych jak i aplikacyjnych prac badawczych. W projekcie będą uczestniczyć dyplomanci i doktorant, co odciąży mnie od wykonywania koniecznych ale często żmudnych i pracochłonnych prac. Jako Kierownik Projektu, poszerzę swoje dotychczasowe doświadczenie i umiejętności w planowaniu i zarządzaniu pracami badawczymi i powierzonymi mi środkami.

Co będzie rezultatem projektu?

Projekt pozwoli na poszerzenie stanu wiedzy z zakresu badanych układów. W przypadku uzyskania nowatorskich wyników zostaną podjęte działania w kierunku uzyskania patentu. Część wyników zostanie oczywiście opublikowana i stanowić będzie istotne uzupełnienie mojego dotychczasowego dorobku naukowego, niezbędnego do wszczęcia postępowania habilitacyjnego. W projekcie przewidywane jest także wypromowanie trzech prac dyplomowych oraz wszczęcie przewodu doktorskiego, które będą tematycznie związane z zakresem prowadzonych badań.

-W jakich dziedzinach, gdzie będzie można zastosować wyniki badań

Przedmiotem badań są powłoki funkcjonalne typu Ti-B/Ti-Si-C. Wybrane układy stwarzają możliwość otrzymania nanostrukturalnych powłok tzw. inteligentnych (ang. smart), samoadaptujących się (ang. self-adaptive, chameleon-like), które mogą być stosowane do różnych celów np. medycznych -na narzędzia chirurgiczne, elementy implantów czy protez, ale także na narzędzia do obróbki ubytkowej przeznaczone do pracy w warunkach ograniczonego smarowania lub bez użycia szkodliwych i kosztownych cieczy chłodząco – smarujących.